tirsdag 11. mai 2010

Prat med jordmor i dag.

Jeg har som tidligere nevnt en god kjemi med min JM. Hun er en voksen og erfaren kvinne som det er lett for meg å åpne meg for. Faktisk er jeg åpnere for henne enn jeg er for de fleste andre. Jeg har ikke lett for å gråte sammen med andre, eller å snakke høyt om følelsene mine. Men hos henne får jeg utløp, og det kjenner jeg er skikkelig bra nå. Egentlig hadde jeg time hos henne den 20. mai, og hadde tenkt å bruke denne. Men det siste døgnet har vært ganske jævlig, så jeg tekstet henne i dag morges og spurte om jeg kunne komme.

Det var selvfølgelig greit. Det første som skjedde da jeg kom inn til henne var at jeg fikk en stor klem og at vi begge brast ut i gråt. Hun har tenkt og tenkt og tenkt på hva hun selv kunne gjort anderledes, samt at hun har vært med meg på alle de tre svangerskapene, så har nok fått et litt spesielt forhold. Det var fint å få gå igjennom forløpet med henne, mye det samme som jeg har postet i bloggen min. I tillegg alle de tingene jeg har tenkt på i etterkant som kanskje jeg, kanskje andre skulle gjort anderledes. For egen del så har jeg tenkt mye på at dette med at vannavgang automatisk førte til at fosteret skulle ut. Skulle jeg ha nektet?? Det er vanskelig å si, men hadde mest sannsynlig bare ført til en utsettelse av problemet, spesielt siden jeg hadde åpning. Og i tillegg hadde jeg etterhvert stigende infeksjonsprøver, og da hadde det ikke nyttet å nekte. Og det er klart at det er viktig at helsa mi også blir tatt hensyn til.

Det jeg tenker at andre burde gjort anderledes; jeg tenker at Dr.Gyn, som jeg har hatt sånn tillitt til, burde ha tatt meg inn til kontroll tidligere/oftere. Han burde ha gitt meg større restriksjoner på aktivitet. Han burde ihvertfall tatt meg inn til kontroll da jeg fortalte at jeg følte nedpress. Føler nok jeg bærer litt nag til ham akkurat nå, ihvertfall enda mens det er så sårt. Det er viktig at jeg forsøker å prate med ham om det når jeg skal inn til kontroll. Forsøke å få ham til å forklare hva han tenkte etter kontrollene hvor målingene av LMH bare ble kortere,- tenkte han at målingene egentlig ikke hadde noen praktisk konsekvens, at de bare ble gjort for  å berolige meg? Føler han seg nærmest uansett sikker på at sengeleie ikke ville ha hjulpet på et tidligere stadium? Tenkte han at hvis LMH åpnet seg så var det uansett ingenting å gjøre?? Må forsøke å få han til å forklare dette for meg. Jeg merker det vil være vanskelig for meg å føle at jeg kan stole på ham i et nytt svangerskap, ihvertfall akkurat nå. Herregud, et evt nytt svangerskap kommer til å bli fryktelig tungt psykisk.

Snakket også om at jeg ble henvist til Riksen for vurdering der. JM hadde jobbet i praksis på den avdelingen, så hun kjenner til han som er avd.overlege. Jeg håper at han er en mann som har evnen til å lytte, og at han kan se muligheter for oss. Eller evt en annen lege på avdelingen da, håper bare at jeg kommer til noen som har litt peiling og som kan hjelpe oss.

Og så, ja, greide jeg å fortelle hvor lavt nede jeg faktisk er nå. Og bare det å si det høyt hjelper jo. Jeg er nok på mitt laveste nivå noen sinne, føler at det ikke er noe håp. Tror det er det som er det verste, og håper at det er det legene på Riksen kan hjelpe meg med. For om jeg får en nedslående beskjed der inne så vet jeg ikke hvordan jeg skal takle å gå videre. Det virker helt umulig og meningsløst akkurat nå. Jeg spiser bare fordi jeg må, sliter med å sove, selv om jeg gjerne vil. Så deilig det hadde vært å bare få sovet og sluppet unna tankene. I går kveld måtte jeg ta en innsovningstablett, og de timene jeg sov i natt var fantastisk hvile. Men med det samme jeg våkner er tristheten der igjen. Jeg vet ut i fra erfaring at det blir bedre med tiden. Og hvis jeg kan klare å komme i gang med noe prosjekt e.l. så blir det bedre. Få noe annet å tenke på.
Vi reiser heldigvis på hytta på fredag. Skulle egentlig reist i morgen, men vi må i begravelse til noen som egentlig står oss litt fjernt på fredag. Men vi er nære sønnen hans, så da må vi gå for å støtte han. Så kjører vi opp rett etter. Lurer på om vi bare skal bli der 17. mai også. Vi vil jo uansett ikke se på tog etc etc. Gleder meg ihvertfall til å komme opp på fjellet. Håper det ikke er så mye snø igjen, men uansett så blir det fint å komme seg ut på turer der oppe. Får ta med ordentlige klær og sko, og vi vurderer å ta med sykkelen også. Det er noen ok veier å sykle innover fjellet på der oppe, om det er bart da. Tror det er akkurat en sånn tur jeg trenger for å komme meg litt ovenpå igjen!!

6 kommentarer:

  1. Vil bare gi deg en stor klem. Skulle så inderlig ønske at du slapp å sitte med alle disse tankene i etterkant. Det kan spise en opp, særlig hvis en tenker at en selv kunne, burde, skulle gjort noe annerledes.

    Kjenner deg ikke noe annet enn fra SM og bloggen din, men jeg har tenkt masse på deg de siste dagene. Det skjærer langt inn i hjerterota å tenke på alt du har gått gjennom, samtidig som jeg ikke har sjans til å forstå spennvidden av sorgen din. Jeg kan ikke annet enn å sende varme og gode tanker, og håpe at universet svarer med å gi deg en sprell levende baby neste gang.

    Ta vare på hverandre.

    Jeg kommer til å sjenke deg mange tanker 17. mai.

    SvarSlett
  2. Herlighet Esmeralda.... Dette er så grusomt og urettferdig!

    Tenker på deg, hilsen en SM-venn

    SvarSlett
  3. Søte søte Esmeralda =)

    Her sitter jeg og tuter fordi jeg tror jeg får EL på torsdag uten mulighet for inseminasjon. Jeg skal holde kjeft... Du har det så UFATTELIG mye verre!!

    HAr fortsatt ikke ord jeg og kommer ikke på noe vettugt å si. Men vit at du er i tankene mine HVER dag! MASSE!!

    Stoooor varm klem fra Heidisen :klemme:

    SvarSlett
  4. Kjære Esmeralda - jeg tenker på deg hver dag. Det er så trist.

    Det er fint du får snakket åpent med Jordmora di, som kjenner historien din. Og det var fint du tok kontakt med henne, når du trengte det - det krever styrke det også.

    Håper du får noen fine dager på hytta, og at du kan kanskje slappe av litt. Det er helt uforståelig for meg hvordan du har det, men jeg sender deg noen varme tanker og gode klemmer.

    Oblivion

    SvarSlett
  5. Kjære deg - du er så uendelig sterk! Så sterk fordi du deler, så sterk fordi du våger, du rører noe ved meg - og mange med meg, med din åpenhet og at du involverer oss alle sammen i både dine gleder og sorg <3

    Tror ingen andre enn deg og mannen kan forstå fullt ut hvordan dette er, men gjennom dine ord kan vi andre få se en liten del av det!

    Jeg setter veldig stor pris på å få lese her på bloggen, men jeg synes det er vanskelig å kommentere.....hadde vært mye enklere irl, for om jeg ikke hadde hatt ord, så kunne jeg ihvertfall delt en klem...... Det er ikke så lett å få klemmene like varme og oppriktige på nett :)

    Men, her kommer ihvertfall en stor klem, ta den med på hytta og gjør hva du vil med den!

    SvarSlett
  6. Tenker mye på deg Esmeralda!
    Jeg har fremdeles ikke ord for det dere går i gjennom!
    Jeg er nok ikke i stand til å kunne forstå hvordan du har det, men emosjonell og beveget av det du formidler det blir jeg.
    Godt at du har jordmoren din som gir deg både støtte og trygghet, så du kan få både reagere og bearbeide på din måte.
    Håper av hele mitt hjerte at du nå både får en god utredning og oppfølging for veien videre! Håper også dere i fremtiden får ønskebarnet deres, og St du da får en skikkelig god oppfølging hele veien mot målet så du minst mulig vil slite psykisk!

    Ønsker dere alt godt og lykke lykke til!

    Håpet avkoblingen på hytta hjelper i sin grad!

    Masse klemmer fra Babyja77

    SvarSlett