onsdag 19. mai 2010

Ny mail fra Dr.Gyn

17. mai hadde Dr. Gyn skrevet mail til meg, jeg antar han sikkert hadde vakt den dagen. 

3. gangs senabort‏
From:Dr.Gyn
Sent:Monday, May 17, 2010 2:20:05 PM
To:esmeralda
Attachments: 1 attachment
image001.jpg (2.0 KB)
Kjære esmeralda,

Jeg så deg ikke etter at du enda en gang fikk spontan vannavgang like etter at jeg gikk visitt  – selv om ingen andre kan sette seg inn i hvordan du og mannen din har det nå, så synes jeg dette er forferdelig trist – dere satset igjen alt og ville så gjerne at dette skulle gå bra…

Hvis dere orker å prøve igjen vil vel intern cerclage være neste tiltak. Dyrkningen fra cervix (etter at du kom inn med bukende vannblære og 3-4 cm Cx-åpning) var helt uten patologisk flora hvilket jo tyder på primær cx-insuffisiens. Intern cerclage har ingen av oss ved sykehuset erfaring med – og derfor er det vel rimelig at du får dette vurdert sentralt. Så også at en av ass-legene hadde sendt en henvisning til RH.


Ord blir fattige og strekker ikke til i den situasjonen dere er i. På en dag som denne melder det seg sikkert også mange tanker og ønsker om barn og kjernefamilie.. Jeg ville bare si at jeg tenker på dere og håper at det en gang senere vil lykkes.

Regner med vi snakkes ved en ev etterkontroll om du ønsker det.

Gode tanker til dere begge fra Dr. Gyn

Se bildet i full størrelse
_____________________________
Jeg setter jo pris på at han tenker på oss, men greier ikke å komme unna at jeg fortsatt er bitter og ikke føler meg tatt på alvor. Jeg har vansker med å se situasjonen fra hans side, selv om det mest sannsynlig er en helt logisk forklaring til hvorfor ingenting mer ble gjort. Spørsmålet er om det hjelper meg nå i etterkant. Jeg skal jo tilbake til ham på etterkontroll,  og jeg lurer egentlig på om jeg i det hele tatt klarer å ta opp det jeg har grunnet på da.  Jeg har ikke så lett for å ta opp sånn kritikk direkte med folk, er nok litt feig. 

Psykisk er det fortsatt innmari tungt. I går var en spesielt kjip dag. Det hjelper ikke heller at Mannen har lange dager, med mye jobb og trening på programmet. Heldigvis er det bare 2 dager igjen til langhelg. 
Jeg får gjort lite av det jeg planlegger, det er vanskelig å komme i gang. Jeg sliter med å få sove, og har krøpet til korset og tatt sovemedisin igjen i natt. Mat frister heller ikke. Og akurat nå er det ingenting som jeg gleder meg over. Det er flott vær ute, det bryr meg ikke. For et par uker siden gledet jeg meg til sommeren, nå spiller det ingen rolle. Kan godt bli kaldt og vinter igjen for min del.  

Kroppen er vel mye det samme, puppene forsvant over natten her nylig, og er tilbake til sin normale status. Blødningen er i dag ganske liten, så da har jeg bestemt å avvente enda en dag før jeg evt kontakter sykehuset. Om det bare slutter helt nå, så blir det sikkert bra. Det ømmer bittelitt over livmoren, men det er kanskje normalt en periode? 

Jeg har søkt masse på nettet om abdominell/indre cerclage. Det ser jo ut som om det har en langt bedre suksess-rate enn vaginal cerclage, og de "eneste" negative punktene er at det må en større operasjon til for å sette den på, og at barnet eller en evt abort må taes ut med keisersnitt. Ellers holder den bedre på graviditeten og har mindre infeksjoner etc. Men jeg bekymrer meg litt for om kvaliteten på cerclagen er avhengig av operatøren som setter den på. For om det er tilfelle, og det ikke finnes noen med særlig erfaring med denne i Norge, så er jeg kanskje fucked uansett. Tviler på at helsenorge vil sende meg til USA eller andre land med erfarne operatører for en operasjon som i teorien er enkel. 

Jeg må ringe Riksen i morgen og i det minste høre om de har mottatt henvisningen. Det er grusomt å føle at man står helt stille, og spesielt når alle andre rundt deg går fremover. Mens jeg blir stående her til jeg får mer svar. 

En ting som gjør at jeg føler jeg får gjort noe "fornuftig" forresten: har begynt med lavkarbo igjen. Har absolutt bare godt av å gå ned igjen, kiloene bare fløy på mens jeg koste meg som gravid. Jeg måtte uansett ha gått ned ihvertfall noen kilo før en evt ny runde IVF, så det føles som om jeg ihvertfall gjør forberedelser til det. Innveiing i går viste at det er 11 Kg til første delmål. Veldig greit å begynne mens jeg fortsatt ikke har lyst på mat... ;)

Dette ble vel et langt og usammenhengende innlegg, men sånn er det mye i hodet til esmeralda for tiden... 

5 kommentarer:

  1. HUff da vennen. Vil bare gi deg en stor klem og si at jeg tenker masse på dere :)

    SvarSlett
  2. Synes det kommer mye fornuftig fra deg, jeg, Esmeralda *klemmer på* Og jeg må jo si at jeg synes det er fint at Dr. Gyn også bryr seg nok til å sende en sånn mail :) Selvom intern cerclage kanskje ikke er like utberedt i Norge, så er jeg ganske sikker på at det finnes god kompetanse blandt de som faktisk utfører den.....håper dere får de svar dere lurer på enten på Riksen eller også hos Dr. Gyn på etterkontroll!

    SvarSlett
  3. Håper du klarer å få spurt Dr. Gyn det du grunner på på etterkontrollen og jeg håper så inderlig at de på Riksen kan hjelpe deg - eller at de kan gi tips om det er utenlandske leger/klinikker du kan reise til.

    Håper ventetiden til samtale på Riksen ikke blir lang.

    Tenker på deg

    Klem Oblivion

    SvarSlett
  4. Jeg forstår bitterheten mot gyn. syns du skulle fått mer oppfølging siden dette var 3. gang...

    Håper riksen har positivt å komme med og at du kan få all oppfølging der. De er jo ekspertene på risikosvangerskap så de må jo bare kunne få ordnet det på en eller annen måte så du kan få fullført neste svangerskap, om dere orker å prøve en gang til.

    Syns det er veldig fint at du skriver her og får ut det du tenker på. Veldig fint for andre å kunne lese hvordan du føler og har det og det hjelper nok deg selv litt også å få ting ut på "papiret".

    Stoor klem :klemme:

    SvarSlett
  5. Jeg har så vondt av deg...det er så trist når en ikke ser lyspunkt i tilværelsen. Tiden er nok det eneste som etterhvert vil hjelpe deg videre.

    Du skriver så mye fint her inne og hva du tenker og føler, og du har jo mailet drGyn flere ganger. Jeg ville skrevet ned de litt bitre og bebreidende tanker du har i forhold til oppfølgingen (eller mangel på sådan) du fikk. Så sender du det til drGyn i forkant av etterkontrollen.
    Jeg tror det er godt for deg å få lufte disse tankene med han.

    Klem

    SvarSlett