torsdag 27. mai 2010

Gynekolog på volvat.

vel, hun hadde absolutt ikke mer peiling enn mine tidligere gynekologer. Men hun ringte ihvertfall til Tore Henriksen på Riksen og fikk lagt frem saken for han. Selv om hun selvfølgelig ikke hadde fått med seg alt riktig da hun ringte, så fikk hun ihvertfall han litt interessert. men han kunne ikke love at han hadde tid til å se meg før sommerferien, men han skulle se hva han kunne gjøre. jeg hadde med meg alle minde dokumenter fra sykehuset, og en oppsummering om alt som er fra min sykehistorie. Helt fra begynnelsen av utredning av infertilitet.

Henriksen kunne si dette; TAC er det som er en mulighet for meg videre (men sa ingenting om prognose på dette hos meg). Jeg har fått påvist muligens Uterus Arcuatus (en slags innbuktning av toppen av livmoren) ved hysteroskopi, og dette i tillegg til sviktende/kort LMH mente han 1. var medfødt og 2. sannsynlig kunne være årsak til abortene, at det ble for liten plass der inne og for stort trykk på LMH.
Dessuten sa han at det var en annen som utførte operasjonene, og at "de" hadde gjort 3 stykker... aner ikke hva det betyr, om det er det siste halve året er det kanskje ok, om det er noensinne er det alt, alt for lite. De har gjort operasjonene med laparoskopi (dvs kikk-hull) og før svangerskapet. De statsistikkene jeg har sett favoriserer åpen operasjon og i uke 10-11 i svangerskapet. Og de som er gjort før svangerskapet har også i noen tilfeller opplevd sekundær infertilitet. Akkurat som om vi ikke har problemer nok med fertiliteten i utg.punktet... men det spiller kanskje ingen rolle så lenge man planlegger IVF uansett, men vi har jo alltid et ørlite håp så lenge vi fikk det til selv den ene gangen.
Men jeg må vel bare smøre meg med mere tålmodighet, og vente på at jeg får stilt de kritiske spørsmålene selv.

Hun gynekologen skulle ihvertfall sende en ny henvisning, direkte til han, som han skulle ha i hende i morgen. Og jeg ba henne presisere at det var viktig for meg å komme inn til han så snart som mulig.  
Hun undersøkte meg og fant en liten morkake-rest, men den var ca 12mm bare og vil komme ut av seg selv. Og det er jo greit å vite at jeg kanskje kan regne med å blø mere, ellers så kommer det sannsynligvis ut med neste mens. Og de anbefaler ikke p-piller, men heller kondomer som prevansjon. Skikkelig romantisk, etter 131/2 år sammen så skal vi plutselig begynne med kondom igjen. *oppgitt*

Jeg skal ihvertfall få skrevet alle disse mailene til de utenlandske legene snart. må bl.a. spørre hva de mener er et minimum av erfaring for operatøren, om de mener at med vår fertilitetsproblematikk så bør TAC'en legges før eller i graviditeten, hvor mye det ca kommer til å koste, hvordan de vil vurdere prognosen for at vi kan lykkes med TAC og mange mange andre ting.

4 kommentarer:

  1. Virker som du har full kontroll og stå på-vilje. Du er knalltøff!! Styrer på og ordner opp :)

    Keep it up!!

    SvarSlett
  2. Signerer Heidisen her! Du er virkelig knalltøff!

    Følger med deg og håper virkelig dere finner en god løsning, enten det blir Riksen eller utlandet.

    *klemme-på-esm*

    SvarSlett
  3. Dessverre er det som regel slik at en selv må pushe på for at noe skal skje. Godt du er i dame med bein i nesa som ikke gir deg. Men hva annet valg har du ??? Jeg håper TH kan hjelpe deg videre og at du kan få en konsultasjon så snart som mulig.

    SvarSlett
  4. Det står respekt av deg, Esmeralda *klemmer på* Du står på og det vil du få igjen for - til slutt! Følger med deg her på bloggen, synes du er kjempeflink :)

    SvarSlett