fredag 5. mars 2010

8+4 og ny kontroll.

Var på Gyn.Pol til ny kontroll og for planlegging av cerclage i dag. Tror jeg fikk spurt alle de spørsmålene jeg skulle også...
Jeg hadde time kl 12, og stakk ut litt i mellom på jobben. Kastet i meg ett rundstykke mens jeg satt på venterommet. Ble ropt inn av sykepleier ganske tidlig, men ble allikevel sittende og vente på legen ei stund etterpå. Ca 12.15 kom han, skjeggete denne gangen, men lun og fin som vanlig. Det er samme legen som jeg har vært til noen ganger, bl.a. på 6-ukers kontroll etter jeg mistet sist gang, og det er han jeg ble enig om å satse på cerclage med. Han ble først litt overrasket at jeg kom, for han trodde at jeg hadde blitt søkt til cerclage allerede. Det er jeg jo, men ville beholde denne kontrollen for egen trygghets skyld.

Vi begynte med å prate litt, han fikk vite når jeg fikk satt inn egg osv. Så bar det opp i gyn.stolen, og han gjorde vanlig GU først. Tok dyrkning av utflod og fra cervix, i tillegg tok han chlamydia-test. Tror det er mange år iden noen tok chlamydiatest på meg sist så det er sikkert greit. Men Mannen og jeg har i etterkant leketruet hverandre med bank om den er positiv... ;) Tror seriøst ikke den kan være det, da er det et medisinsk fenomen i så fall...

Anyhow; han kjente på LMH, og den var fortsatt lukket ihvertfall!!
Så var det tid for vaginal UL. Gyn.dr hadde skjermen slik at jeg ikke fikk sett på til å begynne med, men var kjapp til å forsikre meg om at her var det fin hjerteaksjon. :D Deretter kikket han og målte litt der inne, CRL i dag ble målt til 2,08cm. 20mm stemmer akkurat med 8+4, så terminen slik jeg har beregnet den tidligere stemmer perfekt! Fosteret hadde utviklet seg fra å se ut som en reke til å ligne en bamsemums. En ganske bedagelig bamsemums, gadd bare så vidt å bevege noe på seg når Dr.Gyn poket den med UL-proben. Jeg sa at det nok var mer arv enn miljø, det syntes Dr.Gyn var morsomt. Jeg har fortsatt en corpus luteum cyste som var ca 4cm i diameter, og den kom jeg til å ha til ca uke 12 mente han. Da har morkaka tatt fullstendig over all hormonproduksjon. Han målte LMH også, målte den til 4,8cm, og det er jo ganske bra så vidt jeg kan huske.

Så alt i alt var alt bra på dagens undersøkelse.

Når det gjelder cerclage så var det ikke satt opp operasjonsdag til meg enda, og jeg presiserte at jeg ikke ville ha noen som var uerfaren til å sette den. Han fant da en dag han hadde operasjonsdag og satte meg opp på programmet den dagen. Så nå blir det innsetting av cerclage den 25. mars. Jeg skal tilbake til en forundersøkelse med nye dyrkningsprøver og UL den 16. mars, og da skal jeg også til anestesitilsyn. Bedøvelse blir full narkose, han mente at jeg måtte være 100% avslappet og at epidural ikke var nok da. Ingen fare for fosteret når det var kommet så langt, angivelig. Kom også til å få riehemmende som forebyggende i forbindelse med operasjonen. Jeg kom til å bli sykemeldt i ihvertfall 10 dager etterpå, men da er jeg jo over i 2. trimester, så kommer vel til å få 100% svangerskapspenger da. Sannsynligvis får jeg noe antibiotika i forbindelse med innsettelsen, men kun for en periode. Det virket som om jeg kom til å få endel kontroller alllikevel, uten at han sa det rett ut, for å si det sånn. Men jeg gidder ikke bekymre meg ennå ihvertfall.
I påska så var det ikke noe i veien for å reise på hytta på fjellet, så lenge jeg kunne ta det helt med ro der oppe. Fikk ikke lov til å opp og hoppe med det første...

Blir spennende tider fremover, men akkurat nå er jeg så glad for den UL jeg hadde i dag at jeg ikke har begynt å grue meg ennå... :D

UL bildene måtte scannes inn i journalen min, men etterpå skulle han få dem til å sende dem til meg. Så forhåpentigvis kan de postes her etterhvert...

3 kommentarer:

  1. Så spennende, denne gangen skal det gå veien for dere

    SvarSlett
  2. Det høres jo veldig bra ut så langt :klemme:

    SvarSlett
  3. Krysser armer og bein for deg nå - denne gangen går det helt til mål :)

    SvarSlett