mandag 29. mars 2010

12+0

Er 12+0 i dag, og det er vel tross alt en slags milepæl.
Selv føler jeg at jeg nå går inn i det trimesteret hvor det virkelig går galt, har aldri opplevd å miste i 1. trimester. Heldigvis er det under 2 uker til neste UL, og jeg må mase meg til å få enda en 2 uker etter det. Om 4 uker er vi nemlig kommet til mitt "kritiske punkt" og jeg føler at jeg virkelig trenger oppfølging på det tidspunktet.

I morgen drar vi opp på hytta sammen med min familie, koselig at vi klarer å opprettholde tradisjonen også i år. Dessverre kommer ikke søstra mi og barna, for de har nettopp overtatt huset sitt og driver og pusser opp og flytter. Men Onkel og TAnte og Fetteren min med kone og barn skal opp på sin hytte som er rett i nærheten. Og kanskje kommer den eldste nevøen på 21 mndr oppover noen dager, og det blir jo gøy å se han i så fall. Får håpe han ikke er så redd for tanta og onkelen denne gangen, men det er jo gått 3 måneder siden sist, så jeg forventer at han er litt sky...
Jeg planlegger å ta det HELT med ro der oppe ihvertfall. Må ta med et lass med bøker og strikketøy. I tillegg har Mannen lastet over endel Frasier-sesonger på datan som vi tar med oppover. Det blir nok bra uansett. Kakao, appelsin og kvikklunsj, og forhåpentligvis SOL. Var ikke så aller verst værmelding, så holder fortsatt håpet oppe.

Limer inn info om uke 12 fra babyverden:
12 uker
Week12_19757.jpg

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 10 uker gammelt, og mange regner dette tidspunktet som en milepæl. De fleste spontanaborter skjer i løpet av de 12 første ukene av svangerskapet, og fra nå av er spontanaborter mindre vanlige. Årsaken er at fosterets organer nå er ferdig dannet, og det er som regel feildannelser som ender i tidlig spontanabort.

Det lille fosteret ligner stadig mer på et lite menneskebarn, selv om det ikke er mange centimeter langt. Ansiktet har øyne, nese og munn og nå formes også strupen og stemmebåndene.

Leveren begynner å skille ut galle, som lages i den ferdig formede galleblæren. Både skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen er ferdig formet, og bukspyttkjertelen begynner å produsere insulin. Det er fremdeles vanskelig å bestemme barnets kjønn ved ultralyd, men fosteret begynner å vise karakteristiske trekk i de ytre kjønnsorganene. Mye av bevegelsene til fosteret er reflekser, og det tynne hudlaget er veldig sensitivt.

3 kommentarer:

  1. kos deg maaaasse på påskeferie og slapp masse av og kos deg med kakao og kvikklunsj :D

    stor klem :)

    SvarSlett
  2. Koooos deg på påskeferie og bare rug :)

    SvarSlett
  3. Takk venner. Og Gooooood Påske til dere også!!!
    Klemmer! :)

    SvarSlett