mandag 14. mars 2011

16+0, 17P sprøyter

I dag er jeg altså 16+0, og for meg så betyr det at jeg har begynt på 17P sprøyter. Egentlig så heter stoffet 17-alfa-hydroksyprogesteron, men 17P er enklere av åpebare grunner. Sprøytene er brukt spesielt i USA de siste årene hos kvinner som har fare for å føde prematurt, og forskning har vist at de har hatt effekt mot dette. Men man vet ikke helt ennå hvorfor de forhindrer tidlig fødsel hos noen, og hvilke kvinner som bør få det. Stoffet finnes naturlig i kroppen fra før, og man har ikke sett noen skadelig effekt på hverken foster eller mor. For mange år siden så ble det brukt ved ovarialcancer, men det ble avregistrert på begynnelsen av 2000-tallet fordi man hadde fått nyere og mere effektive medisiner for dette. Men så har man siden 2003 vist i studier at stoffet har gunstig effekt mot prematur fødsel, og kan redusere incidensen med inntil 33%. Det er gjort ett studie som har avdekket at det bl.a. forhindrer naturlig celledød i fosterhinnene (apoptose), noe som er en naturlig prosess gjennom svangerskapet. Denne celledøden gjør at hinnene blir stadig tynnere, før de til slutt brister. Hos noen som føder prematurt så kan man tenke seg at  hinnene da blir tynne for tidlig slik at vannet går. Men dette er nok neppe hele forklaringen, mange som har brukt sprøytene forteller at de merker mindre kynnere eller mindre tidlige rier. Fallende progesteron-verdier mot slutten av svangerskapet er en fysiologisk del av at fødselen skal settes i gang, så man kan jo tenke seg at det å opprettholde verdiene kanskje forhindrer at fødselsprosessen starter for tidlig.

Uten at jeg har hatt noen symptomer på for tidlig førdsel tidligere, så syntes Dr. D at det ikke kunne skade at jeg tok sprøytene ved neste svangerskap. Jeg skal sette 1ml intramuskulært en gang i uka fra 16+0. Dvs, Mannen skal sette dem, tror ikke jeg greier det selv... ;) Har vært forberedt på at de skal svi og gjøre litt vondt, men i dag morges så var jeg til pers for første gang, og det gikk veldig fint. Bittelitt ømt på stumpen etterpå, men ingenting å bry seg om. SÅ nå er det bare å forberede seg på de 19 neste sprøtene, skal ta dem mellom uke 16 og 36. Så mandager fra nå av er blitt sprøytedagen..

2 kommentarer:

  1. Spennende tid nå altså...

    Og digg at du ikke må ta sprøyte HVER dag da! Hvordan er den kontra menopursprøyter o.l.?

    SvarSlett
  2. Menopur-sprøytene er subcutane, og har bare en liiiiten spiss. Disse skal settes intramuskulært og har en 6 cm lang nål som skal inn. Så liiiiitt lenger. Men det gikk bra, kjenner fortsatt at det er litt ømt på den plassen sprøyten ble satt, men ikke så ille og bare når jeg dunker borti den. :)

    SvarSlett