mandag 22. februar 2010

7+0

I dag runder jeg 7 uker, og har fortsatt UL i forrige uke friskt i minnet. Føler meg foreløbig ikke nervøs lenger, men det kommer nok. Fikk melding fra Gyn (M) på fredagen (19.02) om at hun bare henviste meg til cerclage, og at det skulle bli gjort om 4-5 uker. SPENNENDE!!! Skal uansett til kontroll den 5.mars, så får jeg kanskje sett på den lille igjen og sett at det fortsatt er liv.

Har noen spøsmål jeg må stille ang cerclage også, føler at det blir liksom ikke noe seriøst opplegg med M. Det jeg må huske å spørre om er:
1. skal jeg få antibiotika ifm innsettelse? I såfall hvilken, og jeg må huske å fortelle at jeg er allergisk mot sulfa. Hvor lenge skal jeg i såfall gå på det?.
2. Hvem skal sette cerclagen? Jeg vil ikke at det skal være en uerfaren assistentlege som skal "øve" seg på meg, jeg vil at det skal være noen som er erfarne!!!
3. Kan jeg komme til å kjenne at det er noe oppe i skjeden etterpå? Tråder e.l. som henger ned og som kjennes er der?
4. Skal jeg ta noen spesielle forhåndsregler etterpå? Jobbe som nå eller 100% svangerskapspenger? Blir uansett 100% fra 12.uke, men cerclage blir vel satt i uke 10-11. Skal jeg ta det med ro, ikke gå turer med hunden, ligge på sofaen og roe ned?
5. Svangerskapskontroller, skal jeg da ta det hos JM/fastlege?
6. Planlegger de virkelig ikke kontroller igjen før i uke 24??? Jeg har lest at LMH kan kontrolleres fra ihvertfall uke 16, noen sier 14. Så det kan jo gi en pekepinn til om jeg bør begrense meg mer i hverdagen. Og evt bør man kanskje sjekke for infeksjoner? Om ikke de tilbyr det på sykehuset, får jeg seriøst vurdere å ta kontakt med privat gyn for å få mere trygghet, selv om Gynekologene på sykehuset mener det er en falsk trygghet hvor en UL kun er et øyeblikksbilde og ikke sier noe om hva som skjer der inne 10 minutter senere.
7. Hva slags bedøvelse vil de gi?
8. Påske på fjellet med ferdig måkket vei til hytta????

Det er ihvertfall de punktene jeg har tenkt på så langt. Får føre opp flere etterhvert om jeg kommer på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar