onsdag 18. august 2010

Dr. D: pre-op vurdering.

Får skrive litt om erfaringene med Dr. D og operasjonen. Mulig det blir litt langt, men here goes.

Første møte med Dr. D var altså Onsdag 11. august. Mamma og Pappa var med, i tillegg Kona til Fetteren til Pappa (KtFtP). Hun kjørte oss dit, for hun var litt kjent i området, hadde bodd en plass ikke langt unna for noen år siden. Vi skulle komme sånn ca 11.15-11.30 på Kennedy University Hospital i Turnersville. Først så gikk vi til Admission Office, hvor jeg ble registrert og skrev under på veldig mange kontrakter og papirer hvor jeg antageligvi skrev fra meg alle rettigheter om det skjedde noe med meg, og ihvertfall skrev under på at jeg var "self-pay".  Mens jeg var der nede så ble klokka 11.20-25, så jeg begynte å bli litt stresset for å komme for sent første gangen vi skulle treffe Dr.D.
En av de frivillige arbeiderne på sykehuset (det var mange slike som hjalp til med forskjellige oppgaver) viste oss rundt til heisen vi skulle ta, og så bar det opp til Fetal-Maternal department.
Der fikk vi beskjed om å vente, og ikke lenge etterpå kom Dr. Davis og hilste på oss alle sammen. En hyggelig mann, litt ubestemmelig alder kanskje i 60-årene. ??
Han ville at jeg skulle på UL først, for å se hvordan det sto til der nede ;)
Så da fikk jeg komme inn til en sonographer, noe som er en helt egen utdannelse her i statene. Damen som undersøkte meg hadde jobbet sammen med Dr. D i 13 år. Dr. D og en medisinstudent kom inn da hun begynte å undersøke meg, de greide å måle LMH til 2 cm,  det samme som ble målt på Riksen sist.
I tillegg så hadde jeg fortsatt ei cyste på den høyre eggstokken som jeg har hatt siden jeg avr gravid sist. De målte den til ca 4,5 cm i diameter, og Dr. D lurte på om jeg "would mind terribly" om han fjernet den når han allikevel var der inne. ;) Og da han la til "no extra charge" så var det jo veldig greit. :D
Ellers syntes han det så greit ut, livmoren så helt normal ut, men bakovervendt. Det visste jeg jo fra før.

Så fikk jeg noen flere skjema å fylle ut, mye vedr. tidligere sykdommer og arvelighet etc, og fikk vente litt igjen. En sykepleier kom og hentet meg for å ta blodtrykk, puls og temp, BT var ett all-time-high på 156/80, men det gikk bra. Vekta var høy, men heldigvis i pounds, så jeg aner ikke hva det betyr i Kg. Men jeg antar at jeg har gått opp en hel del både i uken før og etter vi dro på ferie. På noen måter bra at jeg har litt ekstra tid på meg ifht nytt IVF-forsøk.

Så fikk vi alle komme inn på Dr. Ds kontor. Vi ble mange der inne, for jeg tok med meg hele følget, til og med KtFtP. Så vi ble 6 stykker sittende der inne. Til å begynne med så syntes jeg han var litt rar, for da satt han bare helt stille og leste og så ikke opp fra papirene for å si noen ting en gang. Og så syntes jeg han ble sittende sånn lenge. Men da han så opp så var han veldig grei, forklarte nøye hva som skulle skje  og teorien bak.  Mamma og Pappa ble veldig beroliget, og jeg også. Vi følte oss godt ivaretatt.
I tillegg fikk jeg allerede da resept på smertestillende og han bestilte P17-sprøyter til meg som jeg skal bruke i neste svangerskap. Bestilte dem så de ble sendt hjem til han, og så skulle han ta den med på operasjonsdagen. Jeg skal bruke 1cc hver uke fra 16. uke, må bare finne ut om den skal settes subcutant, intramukulært eller intravenøst... Og hva cc egentlig er for en måleenhet...

Så avtalte vi når jeg skulle komme etc. før vi dro avgårde mot Philadelphia igjen. Tror jeg må skrive om operasjonsdagen i ett nytt innlegg en annen gang..

3 kommentarer:

  1. Åh Esme - holde meg sånn på pinebenken da! Er jo überspent her jeg!!! Men det høres ut som en flott start på hele prosessen "over there" da! Og btw - jeg har også bakovervendt livmor!

    Venter spent på neste øppdeit :o)

    Klemmer fra Oblivion

    SvarSlett
  2. Så utrolig spent på deres vegne nå! Godt å høre at alt er vel med deg :)) Håpefull/lykkeliten

    SvarSlett
  3. Ja nå gleda jeg meg siden du skrev det ble langt også slutter du midt i hele moroheta!!! Makan...

    Men du skal få lov å skrive et innlegg til :)

    cc tror jeg er cubic cm. og 1cc = 1ml :) det hørtes jo logisk ut i hvert fall mtp mål.

    SvarSlett