mandag 26. april 2010

16+0 og ny kontroll.

I dag var jeg på atter en kontroll hos Dr.Gyn. 
Orker ikke å skrive så fryktelig langt om dette i dag, men Håpet lever fortsatt i beste velgående, vokser og ser ut til å trives der inne. Ligger og spreller med armer og ben, beveger seg masse. Livmorhalsen ble i dag målt til 2,8-3,1 cm, hvilket jo er kortere enn 3,6cm som den var for 2 uker siden. Men Dr.Gyn mente at det var vanskelig å sette målepunktet på nøyaktig samme plass fra gang til gang, og mente at dagens måling ikke er noe å bekymre seg over. Med andre ord så kunne jeg nå senke skuldrene og slappe av. 
Uten at jeg er helt overbevist, selvfølgelig.... 
Ny kontroll først om 4 uker, men i mellomtiden skal jeg på ordinær UL og hos JM en gang.  Kan få komme flere ganger hos JM også om jeg vil, men vi får se hvordan det går.  




16 uker (fra babyverden)

Week16_19761.jpg
Fra 16 uker og 0 dager til 16 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 135
CRL: 11,5 cm
Full lengde: 16 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt. Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken. Beina tar igjen armene i utvikling, og vil fra nå av være lengre. De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.
Fosteret svelger fostervann og tisser et ut igjen i fostervannet. Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.
Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse, gjøre pusteøvelser og bevege seg bevisst?

2 kommentarer: