onsdag 15. september 2010

Å kjøpe hus eller ikke...??

Mannen, hunden og jeg bor for tiden i et fhv nytt rekkehus på 140m2 ca 20km utenfor Byen. Der har vi bodd i 4 år, og vi synes forsåvidt at vi bor på et fantastisk sted, hadde det bare vært en annen plass. Det er nemlig veldig usentralt, og vi må kjøre 20 minutter til byen for ALT bortsett fra de mest basice tingene. Mannen kjører 45 minutter til jobb hver dag, og jeg bruker ca 30 minutter. Alt av venner og familie er ca 30-35 minutter unna, og de kommer aldri til oss, det må alltid bli motsatt av en eller annen grunn. (er visst lenger den andre veien...) ;) 
Så vi har lenge tenkt på å flytte, selv om det kan bety at området vi kommer til å bo i ikke blir like idyllisk som nå. Vi har sett oss ut ett område der vi aller helst har lyst til å kjøpe tomt og bygge hus selv, men tomtene der blir ikke lagt ut før tidligst 2013, sannsynligvis senere.

I forrige uke var vi på visning på ett hus som ligger i det området vi kan tenke oss å bo. Det ligger ca midt i mellom Mannens og min jobb, Mannen vil spare ca 1 time i reisevei hver dag. Huset har primærrom på 147m2, men har 2 garasjer og godt med bodplass i tillegg, så BOA på 202m2. Men det er ikke Drømmehuset. Det er bygget i 1990, og ser veldig fint ut utenfra, men inne er det tydelig valgt billige løsninger eller 80-talls-løsninger. Og ingenting er gjort inne siden det ble bygd. Det har 4 soverom, ett ganske stort kjøkken, og 2 små stuer. 2 bad med respatexplater, begge må pusses opp. Bra vaskerom (ett stort savn nå).
Selgeren vil ha 2,6 mill for det, vi kan regne med å få ca 2,1-2,2 for vårt.

Det vi driver og tenker på er om vi skal kjøpe dette huset som en slags mellomstasjon til vi evt får tomt eller finner Drømmehuset i samme område. Pusse opp, det er mye som kan gjøres med maling, legging av gulv etc, slike ting som vi får til selv. Men begge badene må vi ha fagfolk på, det er til og med noe fuktskader på det ene. Og så håper vi å kunne øke egenkapitalen endel ifht å kunne gjennomføre husdrømmen senere. Altså pusse opp så alt ser bra ut, samt utbedre evt feil, men for billigst mulig penge. Og at vi kommer til å bo der i kanskje 3-5 år. Og vi kommer maks til å by 2,4 for huset. Ingen andre som har lagt inn bud, og huset er absolutt ikke verdt mer.
Dvs Mannen er allerede tent på å kjøpe, det er jeg som tenker. Jeg er nervøs for at vi ikke skal få til å gjøre alt det vi tror vi klarer (vi er ikke egentlig håndtverkere noen av oss), at vi ikke forstår hvor mye slit og arbeid som ligger i å pusse opp ett helt hus. Og om jeg blir gravid så er det ikke sikkert at jeg kan hjelpe til så mye, hvilket i så fall innebærer at Mannen må gjøre mer alene. Og så er jeg ikke sikker på om han er villig til å gi slipp på alle andre aktiviteter, for jeg mener at huset i så fall må prioriteres både på ettermiddager og helger fremover. Han sier at han skjønner dette, men jeg vet ikke helt om jeg stoler på det. Vi er egentlig litt late begge to, spes når vi kommer hjem fra jobb om dagene.. 
Argh. Jeg er ambivalent. Jeg har på en måte veldig lyst, på en annen er jeg nervøs for at vi blir sittende i ett oppussingshelvette i lang tid fremover. Og jeg må vel snart bestemme meg, har fått OK fra banken ang mellomfinansiering...

Anyhow.

Andre ting å melde:
Vekta går nedover! :woohoo: Har nå gått ned 7,9 kg siden jeg kom hjem fra USA, hvorav 3 kg er rent vann antageligvis. Men allikevel, det går absolutt nedover. Har 2 kg til første delmål, og BMI-grensa for IVF er nådd for lengst.

Ellers er jeg i dag på CD 12 og CBFM sier low. Men jeg ser det begynner å komme en strek, og det er perfekt hvis EL ikke kommer før på søndag tidligst (CD 16). (om EL kommer i det hele tatt, da).  Det er nemlig da jeg ser Mannen igjen ved første høve.

7 kommentarer:

  1. Det med oppussing er individuellt. Det ER slitsomt. Vi kjøpte oppussingsobjekt - leilighet på 70 kvadrat. vi gikk i gang med alle rom på en gang og herreguuud så slitne vi ble til slutt. Endte med at vi hadde gjort alt unntatt lister + en vegg i gangen og sånn ble det i nesten 3 år...

    hehe..

    Nå har vi fått fiksa den siste veggen og mye av listene er på plass, men det er kun fordi vi har tenkt å kjøpe hus neste år. vi kommer ALDRI til å kjøpe total oppussingsobjekt igjen, men et hus der man må fikse f.eks kjøkken og bad er rimelig enkle ting. Det er verre med alle småting som f.eks sparkling og sånn av vegger og de fordømrade listene.

    Er overflatene greie og dere ikke må sette på nye lister så ville jeg kjørt på.

    Vi har fått det veldig bra her (dog med småfeil her og der siden man ikke har gjort ting før, men det er skjønnhetsfeil da) enda vi ikke har tapetsert en vegg før vi kjøpte her.

    Kjøkken og bad er dyrt å pusse opp, men det går fort og er veldig rett frem å fikse.

    Legge gulv (parkett/tarkett etc) er også veldig enkelt og greit :)

    SvarSlett
  2. Så flink du har vært med vektnedgang! Supert!

    Må si som Heidisen at det er slitsomt med oppussing og det tar MYE tid. Hos oss er det masse lister her og der som har stått sånn siden før jeg flyttet inn ;) Hehe! Og enda har vi et bad å pusse opp, vinduer å bytte, gulv å bytte, tak å bytte... Jah. Ting tar tid :)

    Blir spennende å høre hva dere bestemmer dere for :) Det er jo en kjempestor avgjørelse! Lykke til!

    SvarSlett
  3. sier som de andre, oppussing er SLITSOMT men guu så deilig det er når det er ferdig og hvor fornøyd man blir med seg selv av å se resultatet...

    vi pusser opp et helt hus nå (utenom badet) og er veldig late av oss.. vanligvis ville en dag for oss vært tv/data etter jobb. nå når mannen er ferdig på jobb kl. 15.00 møtes vi i huset, spiser et rundstykke og jobber til 8-9 på kvelden hver dag og i helgene er det opp om morgenen.. slitsom ja, men fremgagen vi ser hver dag gjør det absolutt verdt det. (sier jeg som ikke gjør de tyngste tingene, tror nok ikke mannen er helt enig men målet hans er en stor data/tv stue for seg selv).. En annen ting er jo å velge løsninger som man blir like fornøyd med men mindre jobb. f.eks i stedet for tapet riving, grunne, sparkle, pusse, grunne, tapetsere så valgte vi å legge mdf plater rett på veggen å rommet var ferdig på null komma niks og muligens enda finere enn jeg hadde forestilt meg..

    Siden dere tenker å evt selge om noen år, hvordan er prisene i området på ferdig oppusset hus i forhold til det dere ser på nå? vil dere tjene på det annet enn økningen som de fleste hus får etter noen år?

    Gratulerer med vektnedgangen, og masse lykke til med valget. blir spennende å følge med videre om dere går for huset.

    SvarSlett
  4. OMG!! Skal legge inn bud på huset i morgen. Mannen hadde med seg sin mor og hennes sambo for en ny visning i ettermiddag. De synes også det har veldig potensiale. Overflatene på veggene klarer seg stort sett med ett par lag maling. Men det er flere som kanskje er interesserte, så vi får se. Vil ikke ha det for enhver pris. Legger inn bud på 2,3 mill, og går max til 2,6. Mere synes vi ikke det er verdt. Blir spennende!!! :o

    SvarSlett
  5. Åååå så spennende!!! Hold oss oppdatert :D:D:D

    SvarSlett
  6. Nå er budet inne med frist til kl 17...
    Blir veldig spennende, altså!!!

    SvarSlett
  7. ojojoj. er spent altså. Bare 2 timer igjen til budet går ut...

    SvarSlett