mandag 19. april 2010

15 uker i dag.

I dag er jeg altså 15+0. Synes tia går så sakte så sakte, fortsatt 9 uker igjen til jeg passerer 24+0. Og i verste fall så blir jeg forskjøvet etter ordinær UL... Føler at jeg må kjempe mot en utsettelse med nebb og klør!! ;)
Jeg har rolige dager hjemme. Mannen har vært bortreist i helga og kommer ikke hjem før i ettermiddag/kveld. Det har vært litt stille og kjedelig uten han i huset, men det er litt godt å få savnet ham også. Jeg har forsåvidt koset meg også da, vært på besøk til en venninne på fredagskvelden, og spist lunsj med en annen venninne på lørdag formiddag.
Denne uka skal jeg til jordmor for første gang på torsdag. Har egentlig vært litt nervøs for å avtale time med henne, i tilfelle jeg skulle jinxe noe... har alltid måttet ringe henne rett etter jeg mistet de to forrige gangene for å avbestille timen. Sist gang måtte jeg ringe fra sykehuset, for hadde time mens jeg lå inne der. :(
Så håper at jeg kommer meg på den timen denne gangen. Selv om jeg er litt nervøs for hva hun vil si om vekta mi, har allerede gått opp noen Kg, for å si det sånn...

15 uker (fra babyverden)

Week15_19760.jpg
Fra 15 uker og 0 dager til 15 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 100 g
CRL: 10 cm
Full lengde: 12 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 13 uker gammelt. Kroppen vokser i kjempefart. Beina blir lengre samtidig som skjelettet hardner. Musklene blir også sterkere slik at du snart vil kunne kjenne de livlige bevegelsene.

Denne uken når ørene nesten sin endelige plassering på hodet og er tydelig synlige. Øynene har vært rettet fremover og plassert i flere uker allerede. Nå ser den lille ut som en miniatyr-menneskebaby. Men huden er nesten gjennomsiktig, så alle blodårene skinner gjennom. Små dunhår kalt lanugo formes og vil dekke hele kroppen frem mot fødselen.


3 kommentarer:

  1. Huff, skjønner du er nervøs ja. Men nå MÅ det da for pokker gå bra! Du har jo blitt snurpa sammen og greier!!

    Er det 24 uker man kan redde hvis den kommer for tidlig?

    :klemme:

    SvarSlett
  2. Ja, fra uke 24 vil de ihvertfall forsøke å gjøre noe om den kommer for tidlig.
    Håper jo inderlig at det skal gå bra jeg også!!

    SvarSlett
  3. Denne gangen SKAL det gå bra :)

    SvarSlett