lørdag 27. mars 2010

Postoperativ kontroll fredag 26/3

Dagen etter operasjonen kom Dr. Gyn på legevisitten først. Da hadde han med seg en av assistentlegene som hadde hjulpet han under operasjonen. En liten, veldig mørk Afrikaner som ikke introduserte seg. Men han virket kanskje litt sjenert, og jeg vet at det ikke alltid føles like naturlig i slike situasjoner å slenge ut handa for å hilse. Mens overlegen prater kan det virke som en avbrytelse i stedet, så han er absolutt tilgitt. Det var ikke så mye som ble sagt under visitten, men Dr. Gyn skulle komme og hente meg etterpå for å gjøre UL.

Så rundt kl ett en gang kom han og hentet meg ned til undersøkelsesrommet. Opp i gyn stolen for vaginal UL, men det begynner virkelig å bli en vane. Jeg har absolutt ingen sjenanse eller knysler for det lenger. Dr. Gyn var flink i går, og sa med en gang at det var hjerteaksjon. Håpet lå der inne og sov til å begynne med, men våknet opp etterhvert og kastet seg rundt der inne. Jeg fikk se de små armene og beina, og det fantastiske hjertet.


Så skulle han måle LMH.
Han var på forånd litt bekymret for at den skulle være veldig kort, i og med at den delen som satt vaginalt var minimal. Muligens måtte jeg ta det enda mer med ro enn vi tidligere hadde tenkt.
På bildet til høyre ser vi fosteret inne i fostersekken helt til høyre (ser stumpen og beina :)), IMM betyr indre mormunn,
YMM betyr ytre mormunn, mens CERC står for cerclage. Så alt i alt måles LMH til 4,33 cm, og ca 1 cm av dette er nå nede i vagina. Ikke så aller verst lengde totalt, men det er også noe ødemer inn mot IMM, og det må kontrolleres i forhold til "nebbing" altså at cervix begynner å åpne seg innenfra. Neste UL-kontroll blir 9. april, og da må dette sjekkes og lengden kontrolleres på nytt!!

Limer inn bildet jeg fikk med av Håpet der inne også:
På bildet strekker h*n seg godt ut, og CRL ble målt til 5,12 cm.
Det stemmer ganske godt overens med 11 uker og 4 dager, så tickeren min forblir uendret. Blir bare mer og mer forelsket i Håpet der inne for hver gang jeg ser h*n, og ber til de høyere makter som måtte finnes om at vi får treffes ute i virkeligheten!

















Etter kontrollen pratet vi litt om forhåndsregler etc fremover. Han mente jeg kunne være litt oppe, ikke sengeliggende. Men ikke ut og gå tur med hunden f.eks. Samleie er ikke lov lenger, men han trodde personlig ikke at det var noe i veien for at jeg fikk orgasme. Han mente det egenlig først og fremst var prostaglandiner fra sæden som kunne gjøre at LMH ble modnet, men jeg har lest mange plasser på nettet at man fraråder orgasme, så da får jeg ihvertfall forsøke å holde meg på et minimum... så godt jeg klarer, viser seg å være vanskeligere enn antatt dette sølibatet... Han var før UL-undersøkelsen litt tvilende til om det var en god ide å reise oppover til hytta i påska, men etter vi så at LMH tross alt var såpass lang, så fikk vi lov. Måtte love å ta med alle papirene han printet ut for meg, sånn at jeg kunne reise nedover til St.Olavs om jeg fikk rier der oppe. Da må jo cerclagen ut!! Krysser fingrene (igjen) for at det ikke blir nødvendig. Har ihvertfall fått med meg kopi av alle prøvesvar og operasjonsbeskrivelsen. Så da reiser vi på hytta i tirsdagen. :D

1 kommentar:

  1. Huff, litt av et opplegg du har vært gjennom! Men om det er det som skal til så er det jo supermegamasse verdt det :)

    Håper da inderlig du ikke får rier i påska :O

    Ha en kjempefin påske og slapp masse av og spis masse digg :D Stooor klem!

    SvarSlett