mandag 31. januar 2011

Skal, skal ikke?

Æsj. Har fått invitasjon til kurs i Tromsø i mars, ett kurs som er viktig for min videre progresjon på jobb. Men det er når jeg er kommet til uke 18, og jeg føler meg veldig usikker på om jeg tør å reise helt opp til Tromsø da.... Prøvde å spørre Mannen om hva han synes, men han er like usikker han også. Jeg vingler. På den ene side så har jeg jo TAC'en, og har tro på at den funker. Men på den andre siden så er det i en "kritisk" periode i svangerskapet, ihvertfall psykisk, og om noe skjedde mens jeg var borte så ville jeg nok aldri kunne tilgi meg selv. Begynte å forfatte en mail til Proffen med spørsmål om hva han syntes, men har ikke sendt den enda. Ble en periode veldig overbevist om at det som var best for meg og spiren var at jeg ble hjemme....
Men så er spørsmålet, blir jeg bedre av å være hjemme, eller spiller det ingen rolle? Skal jeg holde meg hjemme og i ro etter uke 14? (f.eks.) Jeg hadde jo i utgangspunktet tenkt å jobbe så lenge alt så bra ut og Proffen sier det går greit, og jeg vet at det er andre med TAC som har jobbet til lenge etter uke 30. Dr. D sier at en TAC-graviditet er som en vanlig graviditet helt frem til fødsel. Men tør jeg å stole på at det går bra for meg, bare fordi det har gått bra for andre i (tilnærmet) samme situasjon? Vi er jo alle forskjellige, og ikke en pasient er helt lik! Huff, kjenner at dette kan bli ett veldig slitsomt svangerskap psykisk, og at det ikke nødvendigvis blir bra "bare" jeg kommer forbi uke 24. (det er faktisk hele 14 uker igjen til den grensen :p).
Det er ting i Trøndelag som jeg godt kunne tenkt meg å delta på i mai/juni, men selvfølgelig blir jeg hjemme om det er det beste. Spørsmålet er, hvordan vet jeg hva som er best, og skal jeg ta det med ro bare for sikkerhets skyld?? Håper at Proffen kan hjelpe meg mer med dette på neste kontroll, da begynner jeg å nærme meg de kritiske ukene litt mer. Men det er ikke sikkert at det finnes noen fasit på dette i det hele tatt, og kanskje må jeg bare innfinne meg med å ta det med ro, "for sikkerhets skyld".

P.S. 10+0 i dag.

3 kommentarer:

  1. Huff, det er ikke godt med sånne tanker, og jeg tror at noe som er rett for en er det ikke for en annen... Håper du kan få sortert tankene dine, så blir nok løsningen rett, enten det blir det ene eller det andre! *klemmer masse på*

    SvarSlett
  2. Hold deg hjemme!! Jeg hadde cerclage forrige svangerskap, og da var jeg i Oslo hele svangerskapet (dvs etter uke 15). Det føltes tryggest å være nærmest mulig Ullevål dersom noe skulle gå gale. Men forhør deg med legen...

    SvarSlett
  3. Flippy skrev det så bra syns jeg! Jeg klemmer på! Du må gjøre det du føler deg komfortabel med!

    SvarSlett