onsdag 27. april 2011

22+2, påsken er over og ny kontroll

Har hatt ei super påske på fjellet sammen med familien. Koset masse med nevøer, og hatt hyggelig samvær med søster og søskenbarn med familier. Min fetter og hans kone skal i gang med samtaler mtp IVF og surrogati, for hun er født helt uten livmor og kan ikke bære frem ett barn selv. Så nå skal de undersøke litt mtp IVF, og så er det en venninne som vil være surrogat for henne. De bor i England, så der er det lov. Det blir veldig spennende, og jeg håper det lykkes for dem. En ting som min fetters kone sa som jeg ikke helt forstår, er at de bare ønsket å gjøre ett forsøk, altså overføre ett befruktet egg en gang. Om det da ikke gikk så hadde de forsøkt, og da ville de gi seg. Jeg forstår godt ønsket om å ville skjerme surrogaten, men synes liksom det er litt "bortkastet" om de får mange fine befruktede egg ved IVF som de ikke får brukt... Men det er sikkert mange aspekter av dette som jeg ikke helt skjønner. Håper ihvertfall veldig på deres vegne når de etterhvert kommer i gang.
Ellers så er min venninne nå for tiden i Dk for å gjennomføre IVF med donor. Det blir også veldig spennende å se hvordan dette går. Litt teit at det falt på påskeuken, for hun måtte dra nedover så tidlig fordig hun ikke fikk tatt UL her hjemme. Så det blir over 1 uke tilsammen der nede fordi eggstokkene hennes ikke jobbet fort nok. Men nå er det bestemt uttak på torsdag og innsetting lørdag, så nå blir det veldig spennende fremover!!

I min verden så går alt forstatt på skinner. Var på kontroll igjen i går på Riksen, og livmorhalsen så riktig bra ut fortsatt. Målt til 3,3-3,8 cm og fortsatt lukket. Og fortsatt også lukket over TAC'en.  Jeg hadde forøvrig kjent helt riktig på turen innover, Rakkerern lå og trampet på LMH min!! Og så gjorde han vekstestimering på lillegutt, og han ble anslått til 556g, Hodeomkrets 20,0 cm og maveomkrets 18,3 cm,  Femurlengde på 3,66 cm. Alt lå på 50-percentilen unntatt maveomkrets som var oppe i 75-percentilen. Men alt i alt så det veldig bra ut, og det aller viktigste med disse målingene var å ha ett utgangspunkt mtp videre kontroller. Også i går var urinen bra, og BT var 130/70, altså vledig bra. Jeg synes jeg har antrdning til ødemer i anklene, og håper at dette ikke går på veldig fremover. Skal se om jeg finner meg noen støttestrømper, men vil helst ha noen som er helt glatte. Får se om jeg finner noen, ellers så får jeg bare kjøpe vanlige.
Ellers så har jeg litt plager med halsbrann fortsatt. Men det som plager meg aller mest akkurat nå er ryggen/bekkenet. Den slo seg skikkelig vrang etter bilturen hjem fra påskefjellet på mandag, og ble bare verre og verre utover dagen i går. Det har vært en pine å bøye seg eller å bevege på beina innimellom. Det ble litt bedre til i dag morges, så jeg har vært på jobb i dag og klart meg greit. Om det fortsetter sånn så tror jeg at jeg skal bestille meg en time hos kiropraktor, men jeg har funnet noen øvelser som jeg kan gjøre også. Men øvelsene er vel egentlig forebyggende, og akkurat nå så tror jeg neppe jeg er i stand til å gjennomføre dem.

Og nå er jeg HELT sikker på at jeg kjenner spark på utsiden. Det gjelder bare å kjenne på riktig sted til riktig tid. Håper Mannen også snart kan få kjenne det, tror han begynner å glede seg litt. Vi diskuterte litt navn mens vi kjørte opp på fjellet, og har vel noen alternativer som er aktuelle og som vi begge liker. Men vi må tenke litt mer på det, og se om vi finner flere alternativ.

:D

6 kommentarer:

  1. Å! Så spennende med navn og utvendig sparkekjenning!! :D :D

    Du får jo tynne glatte støttestrømper- i sånn pen strømpebukse stil. Bare at de har et tykt herlig bånd øverst da ;)

    SvarSlett
  2. ååå så kos med spark på utsiden!! får helt frysninger jeg :rørt: Tenk at lillingen ligger der og spreller *snufs*

    håper virkelig du slipper vann og bekkentull! herregudoglandogrike så utrolig KJIPT det er altså. Ikke kunne bøye fingra eller knæra og høres ut som bobleplast i bekkenet når man snur seg om natta. bekkenet er ikke bra enda heller :mumle:

    Nei, håper du holder deg frisk og rask og får minimalt med vann og sånn altså :nemlig:

    SvarSlett
  3. Oi så spennende i vennekretsen da! Håper det ordner seg for dem!

    Og så bra at alt er bare såre vel med deg :D

    SvarSlett
  4. Så deilig å høre at alt er bra med deg og babyen :))

    SvarSlett
  5. Hurra, hurra, hurra for 24 fullgåtte uker:) Dette går jo strålende.

    En nyhet herfra: Jeg fik et realt sjokk her for noen uker siden da jeg er gravid igjen. OPS... Setter snart på cerclage.

    Klem fra Knærten:)

    SvarSlett
  6. Takk for kommentarer folkens, jeg har vært litt fraværende de siste ukene.. nytt innelgg i dag, da.
    Knærten: dere er jammen effektive!!! Må være trygt og godt å ihvertfall kunne tenke på at du har vært igjennom en cerclage-graviditet før som har gått bra! Kanskje vi møtes hos Henriksen fremover.... ;)

    SvarSlett