tirsdag 6. juli 2010

På Riksen i dag.

Tore Henriksen var en ganske hyggelig mann han.  :)
Husker ikke alt vi snakket om, men han var ihvertfall helt enig i at det jeg skulle ha var en indre/abdominal cerclage. Erfaringen i Norge er minimal, sånn som vi visste. Han og kirurg Rokkones hadde gjort 3 stk de siste ca 10 år. Av disse hadde det vært 1 MA, mens de andre 2 hadde vært vellykkede. Men det går jo ikke an å lage statistikk på 3 stk!!!! Han virket positiv til at jeg dro til USA, og syntes 5000$ var vel verdt pengene. Han visste ikke helt om det lot seg gjøre å få det dekket av folketrygden/helfo eller hva det er, men var absolutt villig til å skrive en erklæring om dårlig erfaring her i Norge.
Han sjekket LMH min i dag, og den var 2 cm lang. Definitivt alt for kort ifht normalen. Uten at det spiller så fryktelig stor rolle mtp anleggelse av TAC.
Vi ble enige om oppfølging der oppe hos ham, og hver 2. uke i utg.punktet ved neste svangerskap. Når jeg blir gravid ;) skal jeg bare sende han ett brev, så skal han kalle meg inn til kontroll. Mail funket dårlig, i følge ham selv, han kan fort komme til å slette den fra en overfylt mail-boks. Han var positivt innstilt til å forsøke progesteron. Han sa at de i Norge har vært avventende til dette, da forskningsresultatene har vært noe varierende. Men i min situasjons å synes han at det kan være forsøket verdt.
Antibiotika var han mere skeptisk til. De vanlige bakteriekoloniene har jo en funksjon, og hvis vi slår ut dem er det egentlig større sannsynlighet for at det skal oppstå en uvanlig og resistent bakterie som forårsaker uhumskheter. Derfor ville han heller ta dyrkning, og om den bare viste "normal bakterieflora" så ville han avvente AB. Jeg synes det er en bra løsning. Jeg tror nemlig ikke infeksjon har noe med saken å gjøre i det hele tatt, og at de bakteriene som er funnet hos meg er et resultat av at LMH har åpnet seg og at fosterhinnene er blitt eksponert.
Han ønsket å få epikrise fra Dr. D, og han ønsket spesielt at det skulle stå litt om rettningslinjer mtp hva de skulle gjøre om det ble slik at f.eks vannet gikk, jeg fikk rier, infeksjon eller andre ting som gjorde at man måtte avslutte svangerskapet før fosteret hadde sjangser til å overleve. Skulle man da ta ut fosteret OG TAC'en, og hvilket snitt skal de gjøre for å ta ut fosteret, vanlig KS, eller vertikalt snitt? Dette vil jo da primært gjelde mellom uke 12 og uke 24. Før den tid skal man kunne gjennomføre en utskrapning, så vidt jeg vet. Men det skal selvfølgelig ikke bli noen problemstilling.

På torsdag hadde jeg egentlig time til etterkontroll på SØF. Jeg ringte og avbestilte den i dag. Føler at jeg ikke har behov, vet ikke hva jeg skulle sagt til Dr.Gyn. Kanskje jeg sender han en mail i stedet. Ingen vits i at det skal være sure toner oss i mellom, selv om jeg kanskje er litt bitter. Det kan jo hende at jeg kommer inn akutt til SØF en gang.

Ja, forresten. Neste gang skal jeg føde på Riksen. Eller dvs, det blir jo planlagt KS, da. Men alt skal ihvertfall skje der inne, mm det er noe akutt som jeg ikke kan reise 1,5 time for å få sjekket. ;)

8 kommentarer:

  1. Hei igjen

    Det høres ut som dere har en veldig fin plan fremover. Det lover varme vinder som blåser din vei Esmeralda.

    Klem fra krokodille:)

    SvarSlett
  2. Fantastisk! Dette lover veldig bra Esm! Og så bra at Dr. Henriksen var så positiv og at du får oppfølgning der! Da blir det barnefødsel på Riksen til neste sommer (for det har jeg også tenkt nemlig!)

    Kos deg i de små ukene før dere reiser, blir spennende å høre om turen til US!

    Klemmer fra Oblivion

    SvarSlett
  3. Åååå så bra at du opplevde å bli mødt på en god måte. Det er så viktig etter alt du har vært igjennom. Jeg har gått hver fjortende dag til Tore H, går nå hver uke. Det skal sikkert du også når du kommer til uke 20++. Jeg er nå 24+4, tiden snegler seg framover. Må holde seg inne noen uker til, skal puste ut litt når jeg kommer over 28. Lykke lykke lykke til og oppdater gjerne litt i sommer selv om det ikke skal skje det store før august. Og kos deg!

    Stor klem fra Knærten:)

    SvarSlett
  4. Så bra med en plan :) Og lykke til i usa :)

    SvarSlett
  5. Hei, jeg var i samme klubb som deg (feb-10), så trist at dere mistet igjen :( Ville bare si at jeg har ei venninne som kjenner ei som fikk sånn cerclage og det gikk helt fint! Satser på at dette blir løsningen for dere også. Klem fra en evigoptimist

    SvarSlett
  6. Hei Esmeralda !!

    Må bare si at jeg synes du er en flott ressurssterk dame som helt på egenhånd har klart å sy sammen et slikt flott opplegg for deg selv. Klapp på skulderen til deg.

    Nå gjelder det bare å være positiv, reise til Usa og få satt inn TACen, og så er det bare en liten IVF (eller klare det selv..) og så er spiren på plass.
    Jeg er sikker på at du vil lykkes til slutt.

    Sommerklem fra dobbelmamma

    SvarSlett
  7. Takk for hyggelige kommentarer alle sammen.
    blir veldig spennende tid fremover, det er ihvertfall sikkert.

    EO/anita: var det en slik indre cerclage/abdominal cerclage venninnen din hadde også??

    SvarSlett
  8. Ja, jeg tror det var det, men jeg kan høre med henne neste gang jeg snakker med henne :)
    Lykke til!

    SvarSlett