søndag 7. februar 2010

4 + 6

Så er jeg altså gravid for tredje gang i mitt 34 år lange liv. Erfaringen så langt har jo ikke vært så veldig positiv, selv om jeg eeelsker å være gravid.
Denne gangen hadde vi IVF-fosøk i januar. Nedregulering med synarela siden midten av desember, stimulering med 225 IE puregon fram mot første UL 15. januar. En dose ekstra og ny UL 16.januar, og så ble det bestemt egguttak den 18. Fikk da ut 3 egg, hvorav ett var åpenbart umodent. De to andre ble imidlertid begge befruktet, og ett av dem ble satt tilbake i min livmor den 20. januar. Det andre ble lagt på frys på St. Olavs.
I ukene etterpå er det veldig lett å bli litt smågal, kjenne på symptomer og ventetiden er en utholdenhetsprøve uten like. Jeg testet MANGE ganger fra dag 7 etter uttak. Symptomene var til å begynne med murringer og stikkinger, men etter ei ukes tid eller så var de helt borte. I stedet hadde jeg litt sure oppstøt på natta, var veldig trøtt hele døgnet, men hadde problemer med å få sove. Testene begynte å bli svakt positive fra den 9. dagen etter uttak. Først trodde jeg at det bare var et blaff, for syntes ikke de ble særlig sterkere etter som tiden gikk. Men fra og med den 11. dagen så var det overbevisende tester. Ingen symptomer.

Så nå er jeg altså kommet til graviditetsuke 4+6. Og ingen blødning så langt. Jeg har vært sykemeldt, men skal begynne å jobbe 50% fra og med i morgen. Skal jobbe mand-tirsd-onsd, og så fri tors-fredag. Motsatt neste uke. Formen er fin, jeg er trøtt og har stikkninger. Puppene har begynt å komme de siste dagene, men er ikke helt der de var ved forrige svangerskap enda.

Jeg har snakket med den ene gynekologen min (M), og jeg skal få komme til henne på 1. UL den 23. februar, da vil jeg være 7+1. Dessuten har jeg fått time på poliklinikken til en annen av overlegene der den 5. mars for å planlegge cerclage. Avtalen ved sist etterkontroll var at den skulle legges i uke 10-11, så det blir antageligvis rett før påske. Så da blir det spennende å se om alt går bra frem til den tid. Og det er selvfølgelig ingen garanti for at ting går bra selv om jeg får cerclage heller. Alt i alt så kommer dette svangerskapet til å bli en thriller fra ende til annen...

6 kommentarer:

  1. Jeg er så glad for at du har fått positiv test igjen :-) Gratulerer så mye. Og tusen takk for at du liker bloggen min.

    Det er så flott at du vil dele historien din, og veien videre. Gleder meg til å følge svangerskapet. Alle gode ting er tre :-)

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye :)
    Det er en rørende historie å lese!

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye med positiv test! Denne gangen skal det gå bra!
    Og gratulerer med flott blogg.

    klem fra Viktoriana

    SvarSlett
  4. Heiii!
    Jeg fant jeg fant! (bloggen din :D)

    Den skal jeg følge altså!

    Denne gangen SKAL det gå bra!!!! *klemme*

    SvarSlett
  5. Herrehud for en historie du har, masse lykke til, håper du får oppleve drømmen din:-)

    SvarSlett
  6. Hei vennen *klemme*
    Har utfordret deg i bloggen min jeg :) Om å skrive 7 ting folk ikke vet om deg og utfordre 7 nye. Jeg blir ikke fornærmet om du ikke ønsker å bli med på det altså *smiler*

    SvarSlett