tirsdag 5. oktober 2010

Trondheim.

Nå er jeg kommet hjem etter min begivenhetsrike langhelg i Trondheim.
Det startet på fredagen med bisettelse for min onkel. Eller egentlig halvonkel, og han var 22 år eldre enn det pappa er. Så vi har ikke hatt så mye kontakt med dem oppgjennom årene, men litt har det jo blitt. Og han var en innmari fin og lun fyr, som alle satte stor pris på. De siste årene var han veldig preget av alzheimer, så på en måte har han vært borte lenge. Men det er rart at det er helt slutt allikevel. Synes så synd på Tante som sitter igjen, de var veldig glade i hverandre. På kransen fra henne sto det: mitt livs kjærlighet og bestevenn, takk for alt du ga meg. Det syns jeg var så flott, og veldig trist samtidig. Ble litt grining på fredagen, ja.

Var forresten første gangen jeg var i human-etisk bisettelse, men syntes det var veldig fint. Ble litt mere personlig, syns jeg. Nå har jeg vært i både navnefest, bryllup og bisettelse i deres regi, og synes alt har vært fint, men navnefesten var kanskje litt, hva skal jeg si, simpel (?).  Vanskelig å forklare, men jeg  mistenker at det var omstendighetene rundt, ikke selve seremonien som gjorde at det ble sånn. Skal forhåpentligvis på en ny navnefest i november til Nevø T, så da får jeg se hvordan de gjør det en annen plass.

Fredag ettermiddag reiste vi opp på hytta for å forberede 60-årsfeiringen til Pappa. Mamma og jeg plukket "blomster", dvs det ble rogn med blader, noe lyng, og annet småplukk. Nesten alt hadde visnet siden vi var der for 2 uker siden. Men vi fikk da til noen ganske fine borddekorasjoner allikevel, veldig høst.
Søster, Svoger og de to Nevøene kom litt uttpå kvelden, og da var kjernefamilien samlet. Ble en koselig kveld med Mors kjøttsuppe, øl og akk. Jeg hadde testet negativt samme morgen og begynt å spotte, så jeg deltok 100% ;) (måtte jo teste for sikkerhets skyld :p).

Lørdag ble det dekking av bord og litt rydding før gjestene kom kl 12. Vi ble 20 voksne totalt. Først spiste vi en felles lunsj, før vi gikk en runde oppe i hyttefeltet. Pappa ville vise frem hvor vi var og hva vi brukte å gjøre, ihvertfall i nærmiljøet. Noen av hyttenaboene (og gjester) hadde 40 års bryllupsdag samme dag, så der stoppet vi og fikk servert champagne. Så gikk vi videre til Onkel S og Tante J's hytte hvor vi fikk rødvin. og sånn gikk no dagen. ;) Middag ble servert tilbake på hytta vår sånn ca kl 19, og deretter gikk det slag i slag. Min fetter som bor i England og hans kone hadde kommet over, og det var som alltid veldig koselig å treffe dem. Det er rart hvordan det er med noen mennesker, uansett hvor lenge det går mellom hver gang en møtes så går det like lett å prate med dem hver gang.
Og siden dette er en prøverblogg så kan jeg jo nevne at de driver og vurderer surrogati ganske sterkt for tiden. Kona (A) er født helt uten livmor, men med eggstokker. Men det er vel ikke bare bare med surrogati borte i England heller. Jeg vet at A har veldig lyst på barn om mulig, mens min fetter nok i utgangspunktet ikke har hatt spesielle ønsker om å befolke jorden. Men jeg ble veldig glad for at han nå har kommet på andre tanker, og håper virkelig at de finner en vei fremover og lykkes med det.

Søndagen ble brukt til rydding og restitusjon. De siste av oss gikk og la oss kl 5, så vi hadde ikke så fryktelig mye energi til overs. Reiste ned til tr.heim på ettermiddagen.

Mandag var vi på samtale på St. Olavs. De var bekymret for om en 4. graviditet også ville være "bortkastet". Jeg forklarte om TAC'en, Dr. D og hans suksessrate, at etter hans skjønn vil cervix nå også kunne holde flerlingesvangerskap. Og at IVF ikke var noe problem, og at TAC'en ikke innebar noen endringer på deres fremgangsmåter. TAC-operasjoner i Norge har på langt nær samme suksessrate som det Dr. D har, og jeg antar dette skyldes uerfarenhet. Ihvertfall så hadde de på St.Olavs erfaring med bare ett par, og den ene gikk det skikkelig dårlig med, og hun måtte fjerne livmoren etterpå. Så det var viktig for dem at vi var klar over risikoene. Det er vi, men vi har fortsatt troa på at dette kan gå bra for oss. Så da ble vi enige om å ringe inn neste mens. Selv om jeg bare var på CD 3 nå, så ville de at det skulle gå enda litt tid etter operasjonen. Totalt unødvendig i følge Dr. D, men vi har ikke så mye vi skulle ha sagt. Jeg spurte om muligheten for å sette inn 2 egg, noe de kategorisk avviste. Og hadde sagt nei til uansett om cervixinsufficiens eller ikke, i følge dem.
Så da får vi fortsatt prøve på hjemmesnekret spire, om jeg noensinne får EL, da. Og krysse fingrene for at det ordner seg med forsøk før jul. og kanskje sjekke litt mer i danmark....

Ellers så ble denne pp slik:
2pp med CBFM:
CD1: 4/9-10

dag 1-11: ingen test
dag 12-15: lav
dag 16-22: high.
dag 23-28: ingen test
dag 29: mens/CD1 (2/10-10)

5 kommentarer:

  1. Hoi, det var litt av en helg ja!

    Fint at dere får siste forsøket på St.Olav - og på en måte skjønner jeg argumentet ang. to egg. Du er jo deres pasient som de har ansvaret for. Da blir det forhåpentligvis forsøk før jul da Esm, med spire i magen på julaften! *jippi*

    Klem Oblivion

    SvarSlett
  2. Heihå for en innhldsrik og festlig helg!

    Jeg syns jo i grunnen St.Olavs er litt sære jeg da...greit at de er skal ivareta dere og har ansvaret. men når dette er siste forsøk og Dr.D mener du fint vil kunne bære frem to, syns nå jeg at det var en sak som dere fikk bestemme, nettopp fordi det er siste forsøk!
    Det er nå min mening;)

    lykke til med kommende mnd og håper at du både får EL og at spiren sitter overraskende av seg selv!! tvi tvi...
    om så ikke skjer... så sier vi masse tvi tvi til kommende forsøk!

    klem babyja

    SvarSlett
  3. Åh, hørtes ut som en skikkelig knalltur! (eller, ikke begravelsen da, men hytteopplegget).

    Heier på hjemmesnekra mageboer :heia:

    SvarSlett
  4. Heier på hjemmesnekra jeg og :D

    SvarSlett
  5. Håper denne cerclagen funker, Esmeralda! Lykke til!!

    Klem Firkløver

    SvarSlett