onsdag 29. juni 2011

Og hva skal barnet hete??

Mannen og jeg har i lengre tid diskutert navn. Vi er ganske enige om endel ting,
- Knerten skal ha både mitt og Mannens etternavn, og derfor skal han bare ha ett fornavn.
- Vi liker ikke veldig nymotens navn.
- Er ikke spesielt glade i alle de bibelske navnene som er så poppe
- Ønsker helst ett tradisjonelt/ gammelt "norskt" eller nordisk navn. Men ikke nødvendigvis norrønt.

Til å begynne med så gikk vi ganske ukritisk igjennom diverse navnelister og skrev ned alle som kunne være aktuelle. Vi satt igjen med ca 25 navn. Så skrev vi begge opp hver våre 10 favoritter. De navnene som kom med på begge listene fikk bli med videre.
Og så har vi diskutert disse til vi nå står igjen med 3 alternativer: Oskar, Sigurd og Ludvig. Men videre kommer vi ikke. Mannen har sin favoritt, Sigurd, og jeg har min, Ludvig. Og nå har vi tatt pause fra diskusjonene, vi kommer ikke videre ser det ut til.

 Ludvig er navnet til Oldefaren min, og jeg liker det veldig godt. Eneste draw-backet er at det virker å være på starten av en poppis-bølge... ihvertfall så vet jeg nå plutselig av 3 Ludviger.
Sigurd er jo ett staut navn, og det er navnet på Oldefaren til Mannen. Men det irriterer meg litt at svigermor har pushet det navnet så innmari, at jeg har mye kvaler pga henne. Hun er ei skikkelig slitsom masekråke innimellom som overhodet ikke vet når det er på tide å slutte...
Noe annet som er litt teit med Sigurd er at naboene til Mamma og Pappa har en sønn som heter det, og ei datter som heter Ingeborg. Ingeborg er allerede bestemt som navn om vi noensinne får oppleve dette igjen og får ei jente. Men det er selvfølgelig ikke grunn nok til å hindre oss i å ta i bruk navnet... vi bor jo ikke der selv. Men læll.
Så er det Oskar da, kanskje det blir kompromiss-navnet?? Er nokså poppis det også, men det får gå.
Eller kanskje kommer det ett annet navn rekende på ei fjøl, som bare blir Navnet.
Det er ihvertfall sånn at ingenting er avgjort ennå!

14 kommentarer:

  1. Nydelige navn alle tre, men du har min stemme, Ludvig var penest!

    SvarSlett
  2. Jeg heier på Oskar - for det synes jeg er finest!! :o)

    SvarSlett
  3. Hei!

    Hva med Anton? Gammelt, stødig og ikke poppis. Alle deres tre navn er fine, men Oskar er jo veldig poppis... Jeg ser for meg Anton som en stødig kar som tåler en støyt;)

    SvarSlett
  4. Vi har en Anton ikke så fjernt fra oss, så det blir ikke aktuelt. ;)
    Men takk for forslaget, det er ett fint navn absolutt!

    SvarSlett
  5. Hei Esmeralda
    Jeg er journalist i magasinet Gravid, og jeg ønsker å komme i kontakt med deg angående en intervjuforespørsel. Har du mulighet til å kontakte meg på telefon 45471465 eller mail marit.vebenstad@egmonthm.no ?

    Mvh Marit Vebenstad

    SvarSlett
  6. Flotte navn, selvom jeg ikke selv er så veldig glad i Sigurd, men Ludvig har vokst veldig hos meg de siste årene - det samme med Oskar... Hva med Odin da, eller Truls? Eller er det kanskje poppis... Følger ikke med på sånt jeg... Skal ikke si noe, for alle mine tre er Chr-navn og jeg visste ikke at de lå på toppen når de ble valgt en gang :))

    SvarSlett
  7. Jeg stemmer for Ludvig :-)
    Både Ludvig og Sigurd er i frammarsj, jeg vet om flere som har kalt babyene sine det i det siste. Navn går jo i trender/bølgedaler, man tror gjerne man er den eneste som liker et navn, men så plutselig stemmer ikke det likevel, man er selv en del av bølgen...

    Hvis man skal være original idag, må man velge type: Knut, Leif, Terje osv... som alle guttene i min klasse het :-)
    Så, det er ikke alltid så lett å sno seg forbi trendnavnene, men gjerne litt lurt å unngå topp-10 lista.
    Lykke til med valget !!!

    SvarSlett
  8. Liker veldig godt å lese at du er 31 uker og "lat" :)) tar på være gravid!!

    Mannen min heter Sigurd så jeg liker det veldig godt;) men Ludvig er absolutt et flott navn:) ikke lett det å skulle bli enig og finne et navn begge liker, lykke til!!! :)
    ønsker deg en riktig god sommer med en voksende mage, bare to mnd igjen så er du mamma:))) ååå hvilken lykke for dere<3
    klemmer fra Janne (babyja)

    SvarSlett
  9. Bare innom for å komme med noen trauste tips:
    Harald, Halvar(d), Sigmund (ikke så ulikt Sigurd?), Olav..

    SvarSlett
  10. Eirik, Eivind og Einar er også trauste og fine navn... Ellers liker jeg alle tre alternativene deres veldig godt!!!

    Klem Gro ;)

    SvarSlett
  11. Dere har akkurat samme kriterier som vi hadde for et år siden! ;) Vi endte opp med Snorre vi da. Men kunne godt tenkt meg Gustav også.

    Lykke til hva nå enn dere velger, nydelige navn alle tre :)

    SvarSlett
  12. syns alle tre er kule jeg :) kjenner en liten oscar, men ingen ludvig eller sigurd.

    ludvig er jo søtt da <3 og litt mer uvanlig enn sigurd. derfor liker jeg det vel best :D

    SvarSlett
  13. Ludvig var penest :)
    Ellers er jeg veldig glad i både Eirik, fredrik og Kristian.

    Lykke til med valget!!!

    Klem Karette

    SvarSlett
  14. Nils är fint tycker jag.
    Eller Andreas.

    SvarSlett